ترک فعل مدیران دولتی مشکل اصلی بخش خصوصی است

رئیس هیات مدیره انجمن مدیران فنی و اجرایی: ترک فعل مدیران دولتی مشکل اصلی بخش خصوصی است

رئیس هیات مدیره انجمن مدیران فنی و اجرایی با اشاره به تاخیر اجرای پروژه آزادراه قم، سلفچگان، راهجرد در فاصله ۳ سال گذشته به سبب ترک فعل مسئولین ارشد گفت: دولت مانع اصلی بر سر راه پروژه‌های عمرانی است.

 

به گزارش نبض نیوز؛ جمشید شیخ اکبری رئیس هیات مدیره انجمن مدیران فنی و اجرایی و عضو شورای هماهنگی تشکل‌ها اظهار داشت: آزادراه تهران شمال از پروژه‌های اخیر ما بوده که تونل‌های بزرگ از جمله تونل شماره ۱۶ در آن اجرا شد. این تونل به طول ۱۰ کیلومتر بود که بخشی از آن را چینی‌ها انجام داده بودند. در همان منطقه نیز یک آزادراه ۱۵ کیلومتری با زیرساخت بتنی کار کردیم.

وی ادامه داد: پس از آن در آزادراه اصفهان شیراز، ترک‌ها کار می‌کردند که با تغییر نرخ ارز رفتند و باقیمانده کار را تا ۵۰ کیلومتر روسازی بتنی انجام دادیم. عمده مشکل ما این است که همه پروژه‌هایی که کار کرده‌ایم پیمانکاری بوده، ولی اخیرا در کنار آن، وارد پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده‌ایم. این پروژه در آزادراه ۶ خطی قم، سلفچگان، راهجرد به طول ۷۴ کیلومتر است که کلنگ‌زنی آن را آقای اسلامی وزیر وقت انجام داد، ولی در فاصله ۳ سال گذشته ترک فعل مسئولین ارشد مانع کار شده است. در واقع دولت مانع اصلی بر سر راه پروژه‌های عمرانی است.

رئیس هیات مدیره انجمن مدیران فنی و اجرایی عنوان کرد: تا سال ۱۴۰۰ با ابتکار استاندار وقت و وزیر راه و شهرسازی، مدل مالی سرمایه‌گذاری این پروژه را به صورت ۴۰ درصد بخش خصوصی، ۳۰ درصد بانک ملی و ۳۰ درصد دولت قرارداد بستیم. این پروژه در نهاد ریاست جمهوری بررسی شد و هیئت وزیران تصویب کردند؛ ولی از آن سال تا به حال به دلیل ترک فعل این کار پیاده نشد.

شیخ اکبری سپس گفت: اخیرا پروژه‌های پیشران ما قرار است در ۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد، ولی هنوز از ۳۰ درصد بانک ملی خبری نیست و قرار شده سازمان راهداری ورود کند که در دست اقدام است. این پروژه ها را با اینکه مجلس مصوب کرده است اما در ۱۵ سال گذشته دولت‌ها اجرا نکرده‌اند. باید نرخ عوارض درست تعیین شود، در حالی که همه از استاندار تا نماینده‌های مردم و قوه قضاییه در آن دخالت می‌کنند. قرار بوده که از بخش صرفه‌جویی در مصرف سوخت بخشی به سرمایه‌گذاران و آزادراه سازان تعلق بگیرد که انجام نشد. پس ترک فعل مدیران مشکل اصلی بخش خصوصی است.

وی در مورد راهکارهای حل این مشکلات بیان کرد: وقتی دولت آزادراهی می‌سازد، هر چقدر در آن هزینه شود ظرف ۵ تا ۱۰ سال فقط از راه صرفه‌جویی در مصرف سوخت، هزینه به جیب دولت برمی‌گردد. یعنی اضافه سوختی که به علت نبودن این آزادراه در جاده‌های فرعی و ترافیک‌های سنگین تحمیل می‌شود به جیب دولت برمی‌گردد. دولت هم بنزین کمتری وارد می‌کند. ما یک فرمول پیشنهاد دادیم مبنی بر اینکه اگر دولت آزادراه تهران قم را که حدود ۴۲ سال پیش به بهره‌برداری رسیده، در آن زمان در اختیار بخش خصوصی راهساز قرار می‌داد؛ با مدل مالی ۵۰ – ۵۰ هر شرکتی حاضر بود این کار را کند. برگشت پول هم از طریق عوارضی همین راه است. پس نه از دولت پول و نه وام می‌خواست. فقط با هزینه صرفه‌جویی سوخت از آن سال تا حالا می‌توانست ۲۵۰۰ آزادراه بسازد.

وی افزود: در واقع دولت پول ندارد و نمی‌تواند سهم ۳۰ درصدش را بدهد. در پروژه‌های پیمانکاری آن ۳۰ درصد را بعد از کلی پیگیریث به صورت اوراق سه ساله به ما می‌دهند. در این اوراق دولت تایید کرده است که سه سال دیگر آنها را پرداخت کند. در نتیجه ما مجبور می‌شویم این اوراق را به بانک‌ها و موسسات مالی با حداقل ۳۰ درصد ریزش بفروشیم. اگر دولت به بخش خصوصی اعتماد کند همه این مشکلات راهکار دارد و بخش خصوصی می‌تواند کمک بزرگی به عمران و آبادانی کشور کند.

شیخ اکبری همچنین عنوان کرد: بخش خصوصی و شرکت‌های راهساز می‌توانند سالی ۵۰۰ کیلومتر آزادراه بسازند. امروز کریدور شمال جنوب باید ساخته شود. با همین راهکارهایی که گفته شد به راحتی می‌شود این پول را تامین کرد و از محل اخذ عوارضی دریافت شود. مردم هم خوشحال می‌شوند که بتوانند از تهران به صورت ایمن تا بندرعباس بروند. اگر روزی قیمت سوخت واقعی شود، باورتان نمی شود. ما دیگر نمی‌توانیم ماشین نو وارد کنیم و حتی زورمان به ماشین چینی هم نمی‌رسد. پس مجبوریم ماشین‌های فرسوده را تعمیر و استفاده کنیم. دولت باید این ماشین‌ها را وارد مملکت کند و تعرفه‌ها را اصلاح کند. بنابراین فرسودگی ناوگان و ماشین‌آلات یکی دیگر از دغدغه‌های ما در این حرفه است.

وی افزود: من به نمایندگی از مدیران انجمن فنی اجرایی می‌گویم که در حال تلاشیم حرفمان را به گوش مدیران و مسئولان برسانیم. شعار ما این است که به ما اعتماد کنید. ما هم دغدغه‌های شما را داریم. آزادراه تهران قم ۴۰ سال دست دولت بوده و کاری نکرده است. اجازه دهید نرخ عوارضی اصلاح شود و برای شرکت‌هایی که آزادراه می‌سازند تشویق باشد.

 

دسته‌ها: اخبار
برچسب‌ها: